
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 
 
 
 

FIRST SECTION 
 
 
 
 
 
 

CASE OF STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA 
 

(Application no. 13071/03) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 

STRASBOURG 
 

2 November 2006 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision. 





 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 1 

In the case of Standard Verlags GmbH v. Austria, 
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Mr C.L. ROZAKIS, President, 
 Mr L. LOUCAIDES, 
 Mrs F. TULKENS, 
 Mrs E. STEINER, 
 Mr K. HAJIYEV, 
 Mr D. SPIELMANN, 
 Mr S.E. JEBENS, judges, 
and Mr S. NIELSEN, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 12 October 2006, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 13071/03) against the 
Republic of Austria lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by Standard Verlagsgesellschaft mbH, a limited liability 
company with its seat in Austria (“the applicant”), on 4 April 2003. 

2.  The applicant was represented by Ms M. Windhager, a lawyer 
practising in Vienna. The Austrian Government (“the Government”) were 
represented by their Agent, Ambassador F. Trauttmansdorff, Head of the 
International Law Department at the Federal Ministry of Foreign Affairs. 

3.  On 12 May 2005 the Court decided to communicate the application to 
the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the Convention, 
it decided to examine the merits of the application at the same time as its 
admissibility. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

4.  The applicant is the owner of the daily newspaper “der Standard”. 
5.  In the issue of “der Standard” of 1 March 2000 the applicant 

published an article in the context of criminal proceedings on charges of 
large scale fraud and embezzlement against a former Member of Parliament 
of the Austrian Freedom Party (Freiheitliche Partei Österreichs, “the 
FPÖ”), Mr Peter Rosenstingl. 



2 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

6.  The article whose author, D.G., is a well-known court room reporter, 
reads as follows: 

“‘I had more important things to do’ – 

Ewald Stadler claims he was unaware of Rosenstingl’s loan machinations 

As expected, no Freedom Party (FPÖ) politicians offered their resignation yesterday 
in connection with the Rosenstingl trial. (On the contrary: the FPÖ’s long-serving 
legal counsel has suddenly become Minister of Justice.) 

There is no way back for the two in the dock, however. Peter Rosenstingl, the 
former FPÖ member of the National Assembly, is accused of having colluded in 
aggravating the collapse of the poultry firm belonging to his brother Herbert, known 
as ‘Chicken’. The public prosecutor has assessed the damage at 240 million schillings. 
Eleven people in all are said to have played a part in the chicken debacle. One of them 
may have been the former leader of the Lower Austrian branch of the FPÖ, Bernhard 
Gratzer. 

He knew little about it 

One member of Jörg Haider’s former chicken coop (if this casual expression is 
permitted) who is still in office took his turn in the witness box yesterday: Ewald 
Stadler, now a member of the Lower Austrian regional government but at the time the 
leader of the FPÖ’s parliamentary group. In that capacity he is alleged to have known 
even before November 1997 that loans and guarantees from the Circle of Liberal 
Entrepreneurs (RFW) nourished Rosenstingl’s chickens, fed his suppliers and enticed 
his creditors. In any event, Peter Rosenstingl claims to have ‘handed over all 
documents’ to Stadler. But Stadler has no recollection of this. ‘As parliamentary 
group leader I had more important things to do than worry about lists of that kind’, he 
retorts. In short, the loan machinations apparently passed from him, like a cup, almost 
without trace. 

Stadler claims that he heard about only one loan, in which Rosenstingl had agreed to 
borrow 3.5 million schillings from RFW funds. Stadler asked for an explanation. 
Rosenstingl duly ‘served up a cock-and-bull story’ and referred to an investment on 
favourable terms and with a better rate of interest in his tax consultancy firm, 
Omikron. 

He is alleged to have reiterated that version of events in mid-November 1997 at a 
meeting of the Lower Austrian party executive, in the presence of the federal party 
leaders. And it was believed. Stadler himself was doubtful and made an early exit. 

‘Whether the federal party was informed or not is a matter on which everyone may 
now form his or her own view’, the judge summed up exclusively for all the 
journalists in the courtroom. ‘However, it will not settle the criminal proceedings.’ 
Irrespective of this, the fraud trial will drag on further today with witness statements.” 

7.  The article was accompanied by a photograph of Mr Stadler and the 
following text: 

“The former leader of the FPÖ’s parliamentary group, Ewald Stadler, gives 
evidence defending the party’s ignorance of the co-financing of the Rosenstingl 
collapse”. 



 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 3 

8.  The criminal proceedings against Mr Rosenstingl received extensive 
media coverage. Mr Rosenstingl and a number of co-accused were 
eventually convicted of large scale fraud and embezzlement by the Vienna 
Regional Criminal Court. Its judgment was confirmed by the Supreme 
Court on 25 September 2001. 

A.  Proceedings under the Media Act 

9.  On 17 August 2000 Mr Stadler brought private prosecution 
proceedings for defamation under the Media Act (Mediengesetz) as regards 
the statement: 

“He [Mr Stadler] is alleged to have known even before November 1997 that loans 
and guarantees from the Circle of Liberal Entrepreneurs (RFW) nourished 
Rosenstingl’s chickens, fed his suppliers and enticed his creditors. In any event, Peter 
Rosenstingl claims to have handed over all documents to Stadler.” 

10.  On 29 May 2001 the St. Pölten Regional Court (Landesgericht) held 
a hearing. Mr Rosenstingl, who had been called as a witness, had refused to 
give evidence on the ground that he risked incriminating himself. According 
to the minutes, the applicant contested that Mr Rosenstingl was entitled to 
refuse giving evidence and requested the court to impose a fine on him. The 
Court dismissed the request for the taking of evidence, finding that it was 
irrelevant and that the case was ready for decision. It did not give any 
detailed reasons. 

11.  At the close of the hearing, the court gave judgment ordering the 
applicant to pay compensation of 15,000 Austrian schillings (ATS, that is 
about 1,090 euros (EUR)) to Mr Stadler and to publish the judgment. 

12.  In the Regional Court’s view, the incriminated passage meant that 
Mr Stadler already new of Mr Rosenstingl’s fraudulent transactions before 
November 1997. However, having regard to the evidence adduced in the 
criminal proceedings against Mr Rosenstingl, the court found that there was 
no indication that Mr Stadler knew before November 1997 that loans or 
guarantees of the Ring of Liberal Entrepreneurs had been transferred to 
Rosenstingl’s firm. It followed from the minutes of the trial against 
Rosenstingl, that the latter had not claimed to have given all relevant 
documents to Mr Stadler, but had only stated to have met another FPÖ 
politician in Stadler’s office and to have given documents to that politician. 

13.  Referring to Section 6 of the Media Act, the Regional Court found 
that the statement at issue fulfilled the elements of defamation (üble 
Nachrede) under Article 111 of the Criminal Code as it insinuated that 
Mr Stadler had remained inactive despite being aware of fraudulent 
transactions. Thus, it accused him of behaviour likely to lower him in public 
esteem. Although the incriminated passage purportedly cited statements of 
third persons, the applicant company remained responsible since it had 
failed to present these quotes neutrally without identifying itself with their 



4 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

content. The article’s style and choice of wording did not fulfil the 
requirements of a neutral presentation. In any case, the quote was not 
correct as Mr Rosenstingl had not claimed to have given Mr Stadler all 
relevant documents nor had it been shown that the latter knew otherwise 
about the transactions. The applicant had, thus, failed to prove the truth of 
the impugned statement. 

14.  On 18 September 2002 the Vienna Court of Appeal 
(Oberlandesgericht) dismissed the applicant’s appeal. 

15.  It noted the applicant’s argument that the article was of a satirical 
nature and that the reader, expecting a certain degree of exaggeration, 
concluded in essence that Mr Stadler had known more than he admitted, or 
could have known more had he made the necessary investigations on the 
basis of the documents given to him. 

16.  The Court of Appeal conceded that D.G.’s court room reports 
differed from usual reports of this genre. His irony and sarcasm were well-
known and appreciated by the reader. In the present case however, the issue 
was not whether the author had made use of some degree of exaggeration. 
He had simply reported facts which were not true, as no documents at all 
had been handed over to Mr Stadler. Furthermore, the court confirmed the 
Regional Court’s view that the article had not quoted third persons’ 
statements correctly and neutrally. 

17.  Finally, the Court of Appeal confirmed that the Regional Court had 
rightly granted Mr Rosenstingl a right to refuse to give evidence in 
accordance with the relevant provisions of the Code of Criminal Procedure. 
As the article at issue had reported on the criminal proceedings against 
Mr Rosenstingl, it was likely that he would, inter alia, have to give 
evidence as regards his fraudulent transactions. He therefore risked 
incriminating himself as regards the charges against him. 

18.  The decision was served on the applicant’s counsel on 8 October 
2002. 

B.  Proceedings under the Copyright Act and the Civil Code 

19.  On 14 October 2002 Mr Stadler filed an action under Section 78 of 
the Copyright Act (Urheberrechtsgesetz) and under Article 1330 of the 
Civil Code (Allgemeines Bürgerliches Gesetzbuch) requesting the applicant 
to refrain from publishing his picture accompanied by the incriminated text, 
to publish the judgment and to pay him EUR 2,000 as compensation for 
non-pecuniary damage. He also requested a preliminary injunction. 

20.  On 22 November 2002 the applicant and Mr Stadler appeared before 
the Vienna Commercial Court (Handelsgericht) and concluded a partial 
agreement. The applicant undertook to refrain from publishing Mr Stadler’s 
picture accompanied by any text similar to the impugned statement, and to 



 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 5 

publish the agreement. The court therefore limited the hearing to the issue 
of compensation. 

21.  On 3 December 2001 the Vienna Commercial Court ordered the 
applicant to reimburse Mr Stadler’s costs as regards the part of his claim 
that was covered by the partial agreement, but dismissed the latter’s claim 
for compensation. 

22.  The Commercial Court, referring to the Supreme Court’s established 
case-law as regards the binding force of a conviction in subsequent civil 
proceedings (see relevant domestic law and practice, below), noted that the 
publication of Mr Stadler’s picture accompanied by the impugned statement 
which fulfilled the objective elements of defamation, had violated his 
legitimate interests within the meaning of Section 78 of the Copyright Act. 
He was, therefore, in principle entitled to receive compensation if the non-
pecuniary damage suffered went beyond the annoyance usually caused by 
the unlawful publication of a picture. However, he had failed to substantiate 
that he had suffered any such damage. 

23.  On 16 October 2003 the Vienna Court of Appeal dismissed 
Mr Stadler’s appeal. 

II.  RELVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

24.  Section 6 of the Media Act provides for the strict liability of the 
publisher in cases of defamation; the victim can thus claim damages from 
him. In this context “defamation” has been defined in Article 111 of the 
Criminal Code (Strafgesetzbuch), as follows: 

“1.  Anybody who, in such a way that it may be noticed by a third person, attributes 
to another a contemptible characteristic or sentiment or accuses him of behaviour 
contrary to honour or morality and such as to make him contemptible or otherwise 
lower him in public esteem shall be liable to imprisonment not exceeding six months 
or a fine ... 

2.  Anyone who commits this offence in a printed document, by broadcasting or 
otherwise in such a way as to make the defamation accessible to a broad section of the 
public, shall be liable to imprisonment not exceeding one year or a fine ... 

3.  The person making the statement shall not be punished if it is proved to be true. 
In the case of the offence defined in paragraph 1 he shall also not be liable if 
circumstances are established which gave him sufficient reason to believe that the 
statement was true.” 

25.  Section 78 of the Copyright Act, so far as material, provides: 
“1.  Images of persons shall neither be exhibited publicly, nor disseminated in any 

other way in which they are made accessible to the public, where the legitimate 
interests of the person in question or, in the event that they have died without having 
authorised or ordered publication, of a close relative would be injured.” 



6 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

26.  Section 1330 of the Civil Code (Allgemeines Bürgerliches 
Gesetzbuch) provides as follows: 

“1.  Anybody who, due to defamation, suffered a damage or loss of profit, may 
claim for compensation. 

2.  The same applies if anyone is disseminating facts, which jeopardize another 
person’s reputation, gain or livelihood, the untruth of which was known or must have 
been known to him. In this case there is also a right to claim a revocation and the 
publication thereof...” 

27.  It is the Supreme Court’s constant case-law that a person who has 
been convicted in criminal proceedings cannot argue in subsequent civil 
proceedings that he has not committed the offence at issue (lead case 1 Ob 
612/95, 17 October 1995, SZ 68/195). The Supreme Court has also held that 
a judgment under Section 6 of the Media Act has this binding effect in 
subsequent civil proceedings (6 Ob 105/97b, 16 October 1997). 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

28.  The applicant company complained that the courts’ decisions in both 
sets of proceedings violated its right to freedom of expression as provided in 
Article 10 of the Convention, which reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

29.  The Government contested that argument. 

A.  Admissibility 

30.  The Government argued that the applicant could not claim to be 
victim as regards the proceedings under the Civil Code and the Copyright 
Act in which it entered into a partial settlement with Mr Stadler (see 
paragraph 20 above). Although the Supreme Court’s case-law concerning 



 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 7 

the binding effect of penal-law decisions on civil-law courts may have been 
one of the reasons for entering into a settlement, the applicant company 
would have been free to argue that the publication of Mr Stadler’s picture 
did not violate Section 78 of the Copyright Act. Since it chose to enter into 
a settlement it could not complain before the Court that its right to freedom 
of expression had been violated. 

31.  The applicant company argued that, in the light of the Supreme 
Court’s case-law, it had no prospects of success in the civil proceedings 
following its conviction under the Media Act. 

32.  The Court reiterates that where an applicant concludes a settlement 
in the domestic proceedings and renounces further use of local remedies, he 
or she will generally no longer be able to claim to be a victim in respect of 
those matters (see Hay v. the United Kingdom (dec.), no. 41894/98, ECHR 
2000-XI; Powell v. the United Kingdom (dec.), no. 45305/99, ECHR 
2000-V; and Nikishina v. Russia (dec.), no. 45665/00, 12 September 2000). 

33.  In the proceedings under the Civil Code and the Copyright Act, the 
applicant concluded a partial settlement in which it undertook to refrain 
from publishing Mr Stadler’s picture accompanied by any text similar to the 
impugned statement. By concluding that settlement, the applicant accepted 
the limitation of its right to freedom of expression and renounced to use 
available remedies in respect of the complaint now before the Court. 

34.  In these circumstances, the Court considers that as far as the civil 
proceedings are concerned the applicant cannot claim to be a victim within 
the meaning of Article 34 of the Convention. Insofar, its complaint has to be 
rejected as being incompatible ratione personae, pursuant to Article 35 §§ 3 
and 4 of the Convention. 

35.  As far as the applicant’s complaint relates to the proceedings under 
the Media Act, the Court notes that this complaint is not manifestly ill-
founded within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further 
notes that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 
declared admissible. 

B.  Merits 

1.  The parties’ submissions 

36.  The applicant company limited its submissions to the necessity of 
the interference with its right to freedom of expression. It asserted that the 
article containing the incriminated statement contributed to a political 
debate concerning the possible involvement of leading representatives of the 
Freedom Party in the Rosenstingl case. 

37.  The applicant underlined in particular that the impugned statement 
had not accused Mr Stadler of having had positive knowledge of 
Rosenstingl’s machinations, but had merely referred to the allegation of a 



8 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

third party and quoted Rosenstingl as having claimed to have handed over 
all documents to Mr Stadler. Moreover, the applicant emphasised the 
satirical nature of the article which had recourse to a certain degree of 
humoristic exaggeration. 

38.  Finally, the applicant asserted that the Austrian courts wrongly 
accepted Mr Rosenstingl’s refusal to give evidence. The minutes of the 
criminal proceedings against Rosenstingl were not conclusive and could not 
replace his questioning as a witness. 

39.  The Government’s observations also concentrated on the necessity 
of the interference. They conceded that, in a case like the present one, 
concerned as it was with the press exercising its role as “public watchdog” 
by criticising a politician, the limits of acceptable criticism were wider than 
in respect of a private individual and the State’s margin of appreciation was 
narrowly defined. However, the Austrian courts did not transgress their 
margin of appreciation in the present case. 

40.  Referring to the Court’s case-law relating to the distinction between 
facts and value judgments, the Government asserted that the courts rightly 
considered the impugned statement as a statement of fact for which the 
applicant had failed to adduce proof. The fact that the article at issue used 
reported speech to make the allegation against Mr Stadler was not 
considered relevant as the applicant had failed to present the quotation in a 
neutral manner. The Government contested the applicant’s explanation that 
the article was a satire and the impugned statement was not to be taken 
literally, arguing that the article was presented as a court room report placed 
in the corresponding section of “der Standard”. In sum, the courts correctly 
weighed the applicant’s right to contribute to a political discussion against 
Mr Stadler’s interest in the protection of his reputation. Finally, the sum of 
compensation imposed under the Media Act was very modest, namely about 
1,090 euros. 

41.  As to the taking of evidence in the proceedings under the Media Act, 
the Government argued that the court’s decision to accept Mr Rosenstingl’s 
refusal to give evidence in the proceedings under the Media Act on the 
ground that he might incriminate himself, was justified since the criminal 
proceedings against him had not been terminated by final judgment when he 
was called as a witness on 29 May 2001. 

2.  The Court’s assessment 

42.  The present case, so far as it has been declared admissible, concerns 
proceedings under the Media Act brought by Mr. Stadler against the 
applicant in respect of an article published in “der Standard” on 1 March 
2000. The applicant was ordered to pay Mr. Stadler compensation and to 
publish the judgment. It is undisputed that the courts’ judgments in these 
proceedings constituted an interference with the applicant’s right to freedom 
of expression. 



 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 9 

43.  It is not in dispute either that the interference was “prescribed by 
law” and served a legitimate aim, namely the protection of the rights and 
reputation of others. 

44.  The parties’ argument concentrated on the necessity of the 
interference. As regards the general principles relating to freedom of the 
press in the context of political criticism and the question of assessing the 
necessity of an interference with that freedom, the Court refers to the 
summary of its established case-law in the cases of Feldek v. Slovakia 
(no. 29032/95, §§ 72-76, ECHR 2001-VIII, with further references) and 
Scharsach and News Verlagsgesellschaft v. Austria (no. 39394/98, § 30, 
ECHR 2003-XI). 

45.  In accordance with its case-law, the Court will examine whether the 
reasons adduced by the domestic courts were “relevant and sufficient” and 
whether the interference was proportionate to the legitimate aim pursued. In 
so doing the Court will have regard to the domestic courts’ margin of 
appreciation. 

46.  As it did in similar cases, the Court will take the following elements 
into account: the position of the applicant, the position of Mr Stadler who 
brought the proceedings and the nature and subject matter of the article at 
issue (see, for instance, Scharsach and News Verlagsgesellschaft, cited 
above, § 31, and Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 35, ECHR 2001-II). 

47.  The applicant company is the owner of one of the leading daily 
newspapers in Austria. In that connection the Court reiterates that the press, 
in order to play its vital role of “public watchdog” has the duty to impart – 
in a manner consistent with its obligations and responsibilities – information 
and ideas on all matters of public interest (see, among many other 
authorities, De Haes and Gijsels v. Belgium, judgment of 24 February 1997, 
Reports of Judgments and Decisions 1997-I, pp. 233-34, § 37). 

48.  Mr Stadler is a well-known politician, who was at the material time 
the leader of the parliamentary group of the Austrian Freedom Party. 
According to the Court’s well-established case-law the limits of acceptable 
criticism are wider as regards a politician than as regards a private 
individual (see, for instance, Lingens v. Austria, judgment of 8 July 1986, 
Series A no. 103, p. 26, § 42). 

49.  Turning to the nature and subject matter of the article, the Court 
notes that the article was not a court room report but rather a political satire. 
Its aim was not to inform readers on the conduct of the criminal proceedings 
against Mr Rosenstingl, but to raise and discuss the question whether 
Mr Stadler or other leading representatives of the Freedom Party knew or 
should have known of Rosenstingl’s machinations with funds of the Circle 
of Liberal Entrepreneurs. By dealing with the interrelationship between a 
political party and an organisation close to that party on the one hand and 
the accused of a large-scale fraud case on the other, the article addressed a 
subject of general interest. It therefore concerned a sphere in which 



10 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

restrictions on freedom of expression are to be strictly construed. 
Accordingly, the Court must exercise caution when the measures taken by 
the national authorities are such as to dissuade the press from taking part in 
the discussion of matters of public interest (see, for instance, Thoma v. 
Luxembourg, no. 38432/97, § 58, ECHR 2001-III, and Jersild v. Denmark, 
judgment of 23 September 1994, Series A no. 298, pp. 25-26, § 35). 

50.  The Austrian courts considered the impugned statement as a 
statement of fact for which the applicant had failed to adduce proof. They 
found that the article at issue had raised the allegations against Mr Stadler 
by quoting statements purportedly made by third persons without presenting 
these quotes in a neutral manner. As regards the statement purportedly made 
by Mr Rosenstingl to “have handed over all documents” to Mr Stadler the 
courts found that the quote was incorrect since it followed from the minutes 
of the Rosenstingl trial that he had merely claimed to have handed over 
certain documents to a third person in Mr Stadler’s office. 

51.  The Court is not convinced by the domestic courts’ approach. It 
disregards the nature of the article as a political satire and its main thrust 
which was to cast doubt on the Freedom Party’s ignorance of 
Mr Rosenstingl’s machinations. 

52.  As to the statement allegedly made by Mr Rosenstingl, the Court 
observes that the domestic courts accepted his refusal to give evidence on 
the ground that he risked incriminating himself in the criminal proceedings 
which were pending against him when he was called as a witness. The 
acceptance of his refusal to testify therefore served to protect his rights 
under Article 6 §§ 1 and 2 of the Convention. However, it appears 
problematic that the courts based their finding that the quotation was 
incorrect on the minutes of the trial against Mr. Rosenstingl. There is force 
in the applicant’s argument that the minutes were not conclusive, since the 
question which documents he had handed over in Mr Stadler’s office and 
whether he handed them over to Mr. Stadler himself or to a third person was 
not a central issue in the criminal proceedings. 

53.  The domestic courts criticised in particular that the article had failed 
to present the above quotes in a neutral manner. Looking at the contents of 
the article as a whole, the Court finds it reasonable to say that it adopted – at 
least in part – the contents of the quotations. However, journalists are not 
required systematically and formally to distance themselves from the 
content of a quotation that might insult or provoke others or damage their 
reputation since such a duty would not be reconcilable with the press’s role 
of providing information on current events, opinions and ideas (see, Thoma, 
cited above, § 64). 

54.  The Court observes that the article at issue gave room to 
Mr Stadler’s version of the events, namely that he had only known of one 
loan from funds of the Circle of Liberal Entrepreneurs by November 1997, 
had requested an explanation and had been deceived by the “cock-and-bull” 



 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 11 

story Mr Rosenstingl had come up with. Finally, the article raised questions 
and allegations but did not claim that any facts were actually proven. This is 
demonstrated by the wording of the impugned statement which says that 
Mr Stadler “is alleged to have known” about Rosenstingl’s machinations. 
Moreover, the article’s concluding paragraph – by quoting the presiding 
judge of the Rosenstingl trial – invites the reader to form his own opinion 
on the Freedom Party’s involvement in the Rosenstingl case. 

55.  Having regard to all these elements, the Court considers that the 
impugned statement seen in its proper context constituted fair comment on 
matters of public interest. It is therefore to be regarded as a value judgment 
rather than as a statement of fact (see, for instance Jerusalem, cited above, 
§ 44). Its essential content was to raise the question whether Mr Stadler 
knew or should have known of Rosenstingl’s machinations. That value 
judgment was not excessive since it had a certain factual basis even in 
Mr Stadler’s own admissions. 

56.  In conclusion, the Court finds that the reasons adduced by the 
domestic courts were not “relevant and sufficient” to justify the 
interference. It follows that the interference was not “necessary in a 
democratic society” with the meaning of Article 10 § 2 of the Convention. 

57.  There has accordingly been a violation of Article 10 of the 
Convention. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 OF THE CONVENTION 

58.  The applicant complained that the Court’s wrongly accepted 
Mr Rosenstingl’s refusal to give evidence. Article 6 § 1, so far as relevant, 
reads as follows: 

“In the determination of his civil rights and obligations or of any criminal charge 
against him, everyone is entitled to a fair ... hearing ... by [a] ... tribunal...” 

59.  The Government submitted the argument set out above under 
Article 10. The applicant contested the Government’s view. 

60.  The Court notes that this complaint is linked to the one examined 
above and must therefore likewise be declared admissible. 

61.  Having regard to the finding relating to Article 10 of the Convention, 
the Court considers that it is not necessary to examine whether, in this case, 
there has been a violation of Article 6 (see, among other authorities, 
Jerusalem, cited above, § 51). 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

62.  Article 41 of the Convention provides: 
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 



12 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 

A.  Damage 

63.  The applicant claimed a total amount of 35,089.08 euros (EUR) in 
respect of pecuniary damage. This sum is composed of EUR 1,520.64 for 
the publication of the judgment, EUR 1,090.09 for compensation paid to 
Mr Stadler and EUR 11,078.35, inclusive of value-added tax (VAT), for 
reimbursement of the latter’s legal costs. Moreover, the sum contains an 
amount of EUR 21,400 which the Vienna Court of Appeal, by decision of 
26 November 2003, ordered the applicant to pay for failure to publish the 
judgment given in the proceedings under the Media Act in correct form. The 
applicant did not claim any compensation for non-pecuniary damage. 

64.  The Government commented that the applicant had included 
surcharges in respect of the publication of the judgment which it had failed 
to justify. Moreover, the amount of EUR 21,400 imposed as a fine by in 
separate enforcement proceedings was not to be reimbursed since it had 
been caused by the applicant’s failure to publish the judgment properly. 
Finally, they argued that the costs reimbursed to Mr Stadler were excessive 
and were not properly itemised. 

65.  The Court observes that the documents submitted by the applicant do 
not allow verification of the correctness of the surcharges claimed in respect 
of the publication of the judgment. Furthermore, it agrees with the 
Government’s view that the fine of EUR 21,400 is not to be reimbursed and 
that the costs reimbursed to Mr Stadler are excessive. Making an assessment 
on an equitable basis, the Court awards the applicant EUR 8,000 inclusive 
of VAT, in respect of pecuniary damage. 

B.  Costs and expenses 

66.  The applicant also claimed EUR 6,861.32, inclusive of VAT, for the 
costs and expenses incurred before the domestic courts and EUR 5,361.75, 
inclusive of VAT, for those incurred before the Court. 

67.  The Government asserted that the bill of fees submitted by the 
applicant in respect of the domestic proceedings was not detailed enough to 
verify whether the fees had been calculated correctly. In any case, the total 
amount claimed was excessive. As to the costs of the Convention 
proceedings, the Government contended that the rate applied was incorrect 
and that, consequently, the amount claimed was excessive. 

68.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to 
reimbursement of his costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and were reasonable 
as to quantum. 



 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 13 

69.  In the present case, regard being had to the information in its 
possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 
EUR 5,000 in respect of costs incurred in the domestic proceedings and 
EUR 3,000 in respect of costs incurred in the Convention proceedings. 

70.  In sum, the Court awards a total amount of EUR 8,000, inclusive of 
VAT, under the head of costs and expenses. 

C.  Default interest 

71.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT 

1.  Declares unanimously the complaint that the courts’ decisions in the 
proceedings under the Media Act violated the applicant’s right to 
freedom of expression admissible and the remainder of the application 
inadmissible; 

 
2.  Holds unanimously that there has been a violation of Article 10 of the 

Convention; 
 
3.  Holds by four votes to three that there is no need to examine the issue 

separately under Article 6 of the Convention; 
 
4.  Holds unanimously 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 
from the date on which the judgment becomes final in accordance with 
Article 44 § 2 of the Convention, EUR 8,000 (eight thousand euros) in 
respect of pecuniary damage and EUR 8,000 (eight thousand euros) in 
respect of costs and expenses; 
(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points; 



14 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

5.  Dismisses unanimously the remainder of the applicant’s claim for just 
satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 2 November 2006, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Søren NIELSEN Christos ROZAKIS 
 Registrar President 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the dissenting opinion of Mr Rozakis, Mrs Tulkens and 
Mr Spielmann is annexed to this judgment. 

C.L.R. 
S.N. 

 
 



 STANDARD VERLAGS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 15 

PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGES ROZAKIS, 
TULKENS AND SPIELMANN 

While we agreed with the other members of the Court that in the 
circumstances of the case there has been a violation of Article 10 of the 
Convention, we are unable to follow them when they considered that the 
complaint of the applicant company under Article 6 of the Convention was 
absorbed by the complaint under Article 10, and, therefore, there was no 
need to examine it separately. 

We consider that although the applicant company raised the issue of the 
refusal of the domestic courts to hear a witness, both as an aspect of its 
complaint under Article 10, and, separately, as a complaint under Article 6, 
its reference to the refusal of the courts to hear the witness with regard to its 
complaint concerning freedom of expression merely supported the main 
argument of the applicant that the domestic courts did not proceed to a 
proper assessment of the interests involved in the case, namely the interest 
of the applicant to a free expression of its opinions vis-à-vis the interest of 
its opponent, to whom the incriminated statement referred. 

The Chamber dealt with the issue of the refusal of the witness to give 
evidence on the ground that he risked incriminating himself while 
considering the Article 10 issue (see paragraph 52 of the judgment). In our 
view the Chamber should have dealt with that issue separately, under 
Article 6 of the Convention, which was also raised by the applicant, since 
both the merits of the complaint and the answer given by the Court 
(paragraph 52) pertained more to a discussion under Article 6, rather than 
under Article 10. 

For these reasons, we believe that the complaint under Article 6 had to be 
examined separately, as a distinct procedural issue of the case. 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /SyntheticBoldness 1.00
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName (http://www.color.org)
  /PDFXTrapped /Unknown

  /Description <<
    /ENU (Use these settings to create PDF documents with higher image resolution for high quality pre-press printing. The PDF documents can be opened with Acrobat and Reader 5.0 and later. These settings require font embedding.)
    /JPN <FEFF3053306e8a2d5b9a306f30019ad889e350cf5ea6753b50cf3092542b308030d730ea30d730ec30b9537052377528306e00200050004400460020658766f830924f5c62103059308b3068304d306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103057305f00200050004400460020658766f8306f0020004100630072006f0062006100740020304a30883073002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d30678868793a3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /FRA <>
    /DEU <>
    /PTB <>
    /DAN <>
    /NLD <>
    /ESP <>
    /SUO <>
    /ITA <>
    /NOR <>
    /SVE <>
  >>
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


